دسته‌بندی نشده

در رژیم کتوژنیک چی بخوریم؟

رژیم کتوژنیک

رژیم‌ها انواع بسیار مختلفی دارند و معمولا برای کاهش وزن افراد بکار می‌روند. یکی از پر کاربرد‌ترین رژیم‌ها که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد، رژیم کتوژنیک است. در واقع کتوژنیک به وضعیتی گفته می‌شود که در آن بدن به دلیل کاهش قابل توجه مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی‌ها وارد فرآیند کتوز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با رژیم کتوژنیک و مواد غذایی که در آن استفاده می‌شود، با ما همراه باشید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی است که در ان میزان مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش یافته و مصرف چربی‌ها و پروتئین افزایش می‌یابد. این رژیم بدن را وارد وضعیت کتوز می‌کند که در آن بدن به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی، چربی‌ها را به اسید‌های چرب کوتاه تبدیل کرده و از آن‌ها برای تامین انرژی استفاده می‌کند. در رژیم کتوژنیک، کتوژنیک به معنای سوختن چربی به عنوان منبع اصلی انرژی توسط بدن است. این رژیم‌ها به منظور کاهش وزن، کنترل دیابت نوع 2، بهبود عملکرد شناختی و اختلالات صرعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای هر شخصی مناسب نیست. برای گرفتن رژیم کتوژنیک لازم است به مشاور پزشکی و کارشناس تغذیه مراجعه کنید. از جمله ویژگی‌های این رژیم می‌توان به کاهش شدید مصرف کربوهیدرات، افزایش مصرف چربی‌ها، مصرف معقول پروتئین‌ها و مصرف محدود برخی میوه‌ها و سبزیجات حاوی کربوهیدرات اشاره کرد.

مگریز؛ رستوران بین المللی در تهران با انواع غذاهای خوشمزه و جهانی

غذاهای مخصوص رژیم کتوژنیک

پیش از شروع هرگونه رژیمی لازم است ابتدا با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کرده و اطمینان حاصل کنید که این رژیم برای شما مناسب است یا خیر. همچنین در صورتی که دچار مشکلاتی از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی، کلیوی و مشکلات گوارشی هستید، حتما پیش از شروع رژیم با پزشک خود در میان بگذارید. از جمله مواد غذایی قابل مصرف در رژیم کتوژنیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. گوشت قرمز و مرغ از منابع خوب چربی و پروتئین در این رژیم هستند. بنابراین می‌توانید از گوشت چرخ کرده یا سرخ شده و گوشت‌های آب پز شده استفاده کنید.

2. ماهی‌ها منابع بسیار خوب اسید‌های چرب امگا 3 هستند و در رژیم کتوژنیک می‌توانید از ماهی‌های با محتوای چربی زیاد مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ساردین و ماهی هرنگ استفاده کنید.

3. تخم مرغ منبع بسیار خوب پروتئین و چربی است و از کربوهیدرات بسیار کمی برخوردار است. بنابراین از تخم مرغ می‌توانید در رژیم کتوژنیک خود استفاده کنید.

4. در رژیم کتوژنیک می‌توانید از محصولات لبنی کم کربوهیدرات مانند پنیر، کره و خامه استفاده کنید.

5. مصرف برخی سبزیجات با کربوهیدرات کم مانند اسفناج، کلم، کلم بروکلی و هویج در رژیم کتوژنیک بلا مانع است.

6. مصرف روغن‌های نباتی غنی از چربی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل و کره گیاهی در رژیم کتوژنیک مجاز است.

7. در این رژیم می‌توانید از مغز‌ها و دانه‌های خوراکی مانند بادام، فندق، کنجد، بادام زمینی و بادام هندی که منابع خوب چربی و پروتئین هستند، استفاده کنید.

8. در رژیم کتوژنیک می‌توانید از گوشت‌ها و چیپس‌های خوراکی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم مانند چیپس پروتئینی استفاده کنید.

9. در این رژیم می‌توانید از سوپ‌هایی با پروتئین فراوان مانند سوپ‌های گوشتی یا ماهی استفاده کنید.

10. مصرف خورشت‌ها و پیش غذاهای حاوی مواد تازه و کربوهیدرات کم نیز در این رژیم بلا مانع است.

نکته قابل توجه و مهم در مورد رژیم کتوژنیک این است که در این رژیم باید از مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر، نان، برنج، ماکارونی، شیرینی، غلات و دیگر مواد نشاسته‌دار بپرهیزید و حتما آن را زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید.رستوران مگریز بهترین رستوران رژیمی در تهران به شمار می آید برای کسب اطلاعات بشتر از بخش های دیگر سایت هم دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *